Niekompetencja i niewiedza?

Niedziółki?      Wróbla? 11 radnych?

Tylko dwie oferty wpłynęły na zamówienie publiczne: „Dostawa 4 autobusów z napędem elektrycznym i 2 stacji ładowania w ramach projektu pn. „Niskoemisyjna komunikacja miejska w Kętrzynie”:

Busnex sp. z o.o. ul. Annopol 3; 03-236 Warszawa, polski przedstawiciel chińskiej firmy Yutong Bus - kwota 9 338 160 zł.

Solaris Bus & Coach sp. z o.o. Bolechowo-Osiedle, ul. Obornicka 46, 62-005 Owińska – należąca do CAF Group z siedzibą w Hiszpanii – kwota 11 611 200 zł.

Obydwie są wyższe niż przeznaczona przez miasto kwota w wysokości: 7 822 258,80 zł brutto.

Pan A.L. zadał na Facebooku zastępcy burmistrza pytanie:

 

W odpowiedzi Wróbla jest kilka poważnych przekłamań:

1) Miasto planuje w budzecie 5 511 503 zł dofinansowania, a to stanowi tylko 70 % przeznaczonej kwoty 7 822 258,80 zł. Dlaczego Wróbel napisał, że dofinansowanie wynosi 80% ? Zastępca chciał wprowadzić w błąd? A może nie potrafi policzyć procentu z dwóch liczb?

2) Wróbel napisał, ze spółka płaci pół miliona rat. To nieprawda, bo raty leasingowe to 407 tys. zł, czyli prawie 100 tys. zł mniej i taką informację przedstawiono, podczas wcześniejszej sesji rady miejskiej.

3) Autobusy mają 9 lat i już w tym roku kończą się raty leasingowe. Autobusy miejskie mogą być eksploatowanie 15-25 lat w zależności od producenta i intensywności eksploatacji. W Kętrzynie mogą jeszcze jeździć przez 10 lat przy kosztach niższych o 400 tys. zł!

4) Rację ma mieszkaniec, że eksploatacja autobusów elektrycznych jest droższa. Według prezesa Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie, koszt eksploatacji i serwisu jest droższy o 30%. Napisano o tym w wielu artykułach m.in.: 

Podwyżka cen biletów w Warszawie? Powodem droższa eksploatacja autobusów elektrycznych 

oraz w Gazecie Olsztyńskiej: 

A miało być tak pięknie. Autobusy elektryczne droższe w użytkowaniu niż spalinowe

Wróbel natomiast twierdzi inaczej. Zna się lepiej na kosztach autobusów od prezesa MZA w Warszawie?

5) Ceny energii elektrycznej potrzebnej do ładowania akumulatorów gwałtownie wzrosły. Ze wzgledu na "politykę klimatyczną" UE będą rosły szybciej od cen oleju napędowego. Za wysokie koszty eksplatacji autobusów elektrycznych zapłacą mieszkańcy Kętrzyna, ponieważ burmistrz Niedziółka zapowiedział, że ponownie podwyższy podatki, na 2023 rok.

/SK/

Autor tekstu jest mgr inż. Budowy Maszyn, ukończył renomowaną politechnikę, studia podyplomowe Marketing i Zarządzanie oraz MBA dla Finansistów w warszawskiej uczelni, posiadającej międzynarodową akredytację, będącej wg rankingu „Financial Times” liderem kształcenia biznesowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Posiada kilkunastoletnie doświadczenie, jako dyrektor ds. technicznych w transporcie autobusowym.

KBC

Dlaczego zastępca Wróbel wprowadza mieszkańców w błąd? Przecież nie ma wykształcenia technicznego ani ekonomicznego. Nawet nie podaje, jaką uczelnię skończył? 

Dlaczego do tej pory ani on, ani Niedziółka nie przedstawili analizy ekonomicznej dla komunikacji autobusowej ?

Dlaczego zastępca Wróbel przedstawił mieszkańcowi nieprawdziwe dane i informacje?

Kierowcy autobusów elektrycznych zgłaszali ich wady:

- w zimie przy ujemnych temperaturach, autobusy nie mogły ukończyć tras lub nie mogły wyjechać z zajezdni z powodu utraty pojemności akumulatorów. Napisał o tym portal internetowy Transport Publiczny

Pomór warszawskich elektrobusów

USA. Według badań autobus elektryczny traci w zimie nawet 1/3 zasięgu

- podczas jazdy zimą trzeba ograniczyć ogrzewanie autobusu z powodu mniejszej sprawności akumulatorów.

- podczas jazdy latem trzeba ograniczyć klimatyzację autobusu z powodu mniejszej sprawności akumulatorów, w wyniku ich przegrzania.

Podobno, taki przypadek zaistniał podczas letnich testów autobusów w Kętrzynie, gdy autobus z włączoną klimatyzacją nie ukończył trasy z powodu krytycznego spadku pojemności akumulatorów.

Dlaczego radni miejscy nie zażądali analizy ekonomicznej i wyjaśnień zgłaszanych przez mieszkańców wątpliwości? Przecież to należy do ich obowiazków!

Kto zapłaci za niekompetencję burmistrza, jego zastępcy i brak wiedzy jego 11 radnych?

PS

O wadach i problemach z autobusami elektrycznymi pisaliśmy wcześniej w tekstach:

Przetarg na wydanie pieniędzy podatników?

Ekonomia według Niedziółki, czyli kolejne mity o autobusach elektrycznych.

Autobusowa jazda bez trzymanki (cz.1), czyli lans burmistrza  na  koszt  podatnika?

Autobusowa jazda bez trzymanki (cz.2), czyli propaganda zamiast analizy techniczno-ekonomicznej? 

Autobusowa jazda bez trzymanki (cz.3), czyli czy radny rozumie ekspertyzę?