Tymczasem ani kolejne koślawe chodniki z betonowej kostki, ani placobeton przy „Sezamie”, ani nowe oświetlenie uliczne, nie stało się w Kętrzynie wartością dodaną . Nie poprawiło to standardu życia w mieszkańców, a jedynie popsuło estetykę Kętrzyna. To wyjątkowe jeszcze 10 - 15 lat temu miasto, już oszpeciły żółte latarnie przy pasach czy bazar z betonowymi zasiekami, przypominającymi wejścia do bunkrów. Estetykę miasta, a przede wszystkim jego funkcjonalność, obniżyło też wiele innych, równie nieudanych "dzieł" inżynierii lądowej. Takim przykładem jest ulica Królowej Jadwigi, którą trzeba było korygować i przebudowywać, już bezpośrednio po remoncie. Niektóre rozwiązania są wyrazem skrajnej niekompetencji, w obszarze projektowania i zarządzania ruchem drogowym. Zmiany na ulicy Klonowej wymagały interwencji wojewody, a i tak w strefie oddziaływania ulicy Klonowej do dziś pozostaje sporo błędów w organizacji ruchu.
W wielu dyskusjach nad rozwiązaniami komunikacyjnymi wielokrotnie wyjaśniałem, gdzie leży błąd i dlaczego, w razie realizacji nieprzemyślanych rozwiązań, ten błąd może okazać się katastrofalny w skutkach, a na pewno pozostawać w sprzeczności z prawem. Fundamentalnym problemem, już nie tylko komunikacyjnym, ale i politycznym Kętrzyna, jest w moim odczuciu "wszechwiedza" ludzi władzy w obszarze problematyki modelowania i organizacji ruchu. Tezy o możliwości zastąpienia obwodnicy drogami łączącymi Wopławki z ulicą Chrobrego są niedorzecznością, chyba że ktoś świadomie chce skazać mieszkańców "Falklandów" na dokuczliwy ruch tranzytowy przebiegający pod balkonami? Jak duży potrafi być to problem, wiedzą już mieszkańcy ulic Daszyńskiego, Sikorskiego i Skłodowskiej.
Obwodnica jest niezbędna, ale ważna jest jej forma. Koncepcja obwodnicy, którą zaproponowałem już w 2013 roku, zakłada poprowadzenie drogi w modelowy sposób, czyli tak, aby przejęła ona towarowy ruch tranzytowy z dróg 591 (kierunek Mrągowo - Kętrzyn) i 592 (kierunek Bartoszyce - Kętrzyn), kanalizując go jedną trasą, o współczynniku wydłużenia atrakcyjnym z punktu widzenia opcji jazdy przez miasto i skierowaniu go na przygotowaną pod ciężki ruch, wyremontowaną drogę 650. Brak fragmentu pierścienia obwodnicy odpowiadającego teoretycznie relacji Mrągowo – Giżycko jest zamierzony, tak aby ruch turystyczny z kierunku Trójmiasta i Olsztyna w stronę Krainy Wielkich Jezior Mazurskich pozostał na ulicach miasta. Dla ciężkiego ruchu tranzytowego, ten odcinek jest bez znaczenia, bo ruch ten nie przebiega przez Kętrzyn, a drogą krajową nr 59.
Źródło zdjęcia: https://info-ketrzyn24.pl/kradzione-nie-tuczy/
W założonym układzie dojazd do kętrzyńskich zakładów przemysłowych, będzie odbywał się z pominięciem centrum miasta i osiedli mieszkaniowych. Dojazd do zakładów na Zatorzu zapewni powiązanie obwodnicy z ul. Bydgoską, do zakładów w rejonie Mazowieckiej powiązanie ul. Bałtyckiej z obwodnicą w rejonie Starej Różanki, a dojazd do firm przy Chrobrego - węzeł na przedłużeniu ulicy Sikorskiego na wysokości Marszewa. Miasto dzięki obwodnicy zyska dodatkową przeprawę (wiadukt) nad linią kolejową i alternatywne połączenie ulicy Bydgoskiej z rejonem Straży Granicznej.
Absolutną korzyścią, dla miasta i dla powiatu, będzie zdjęcie tranzytu z drogi 592 (kierunek Kętrzyn – Giżycko). To oznacza poprawę bezpieczeństwa mieszkańców, uczestników ruchu lokalnego i uspokojenie samego ruchu w turystycznej części powiatu. Tych wymiernych korzyści nie można poświęcić dla doraźnego interesu politycznego, używając przy tym populistycznej retoryki wykorzystującej pseudo ekonomiczną narrację.
Pan M
PS
O analizie wyprowadzenia ruchu tranzytowego z ulic Kętrzyna i obwodnicy pisałem wcześniej w artykule: Kradzione nie tuczy
KBC
Autor posiada wieloletnie doświadczenie w dziedzinie transportu; w obszarze inżynierii ruchu, w tym w jego analizie i modelowaniu oraz opracowywaniu koncepcji i projektów organizacji ruchu.
W ramach naszej witryny stosujemy pliki cookies. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień dotyczących cookies oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu końcowym. Możecie Państwo dokonać w każdym czasie zmiany ustawień dotyczących cookies. Więcej szczegółów w naszej 'Polityce Cookies'.
Dowiedz się więcej o nasze Polityce cookies