Napisz do nas.
info@bezcenzury.ketrzyn.pl

Polecamy

Iloma to zbędnymi bublami można zarzucić miasto, gdyby nie budować  obwodnicy? Ta internetowa dyskusja przypomina mi kalkulacje faceta, który w  alkoholowym ciągu szacuje; ile to byłoby picia, gdyby tak sprzedać wszystkie  meble...

Tymczasem ani kolejne koślawe chodniki z betonowej kostki, ani placobeton przy  „Sezamie”, ani  nowe oświetlenie uliczne, nie stało się w Kętrzynie  wartością dodaną . Nie poprawiło to standardu życia w mieszkańców, a jedynie popsuło estetykę Kętrzyna. To wyjątkowe jeszcze 10 - 15 lat temu miasto, już oszpeciły żółte latarnie  przy pasach czy bazar z  betonowymi zasiekami, przypominającymi wejścia do  bunkrów. Estetykę miasta, a przede wszystkim jego funkcjonalność, obniżyło też wiele innych, równie  nieudanych "dzieł" inżynierii lądowej. Takim  przykładem jest ulica Królowej Jadwigi, którą trzeba było korygować i   przebudowywać, już bezpośrednio po remoncie. Niektóre rozwiązania są  wyrazem skrajnej niekompetencji, w obszarze projektowania i zarządzania ruchem drogowym. Zmiany na ulicy Klonowej wymagały interwencji wojewody, a i tak w strefie oddziaływania ulicy Klonowej do dziś pozostaje sporo błędów w organizacji ruchu. 

W wielu dyskusjach nad rozwiązaniami  komunikacyjnymi wielokrotnie wyjaśniałem, gdzie leży błąd i dlaczego, w razie realizacji  nieprzemyślanych rozwiązań, ten błąd może okazać się katastrofalny w skutkach, a na pewno pozostawać w sprzeczności z prawem. Fundamentalnym problemem, już nie tylko komunikacyjnym, ale i politycznym  Kętrzyna, jest w moim odczuciu "wszechwiedza" ludzi władzy w obszarze  problematyki modelowania i organizacji ruchu. Tezy o możliwości zastąpienia obwodnicy drogami łączącymi Wopławki z ulicą Chrobrego są niedorzecznością, chyba że ktoś świadomie chce skazać mieszkańców "Falklandów" na dokuczliwy ruch tranzytowy przebiegający pod balkonami? Jak duży potrafi być to problem, wiedzą już mieszkańcy ulic Daszyńskiego, Sikorskiego i Skłodowskiej.

Obwodnica jest niezbędna, ale ważna jest jej forma. Koncepcja obwodnicy, którą zaproponowałem już w 2013 roku, zakłada poprowadzenie drogi w modelowy sposób, czyli tak, aby przejęła ona towarowy ruch tranzytowy z dróg 591 (kierunek Mrągowo - Kętrzyn) i 592 (kierunek Bartoszyce - Kętrzyn), kanalizując go jedną trasą, o współczynniku wydłużenia  atrakcyjnym z punktu widzenia opcji jazdy przez miasto i skierowaniu go na przygotowaną pod ciężki ruch, wyremontowaną drogę 650. Brak fragmentu pierścienia obwodnicy odpowiadającego teoretycznie relacji  Mrągowo – Giżycko jest zamierzony, tak aby ruch turystyczny z kierunku Trójmiasta i Olsztyna w stronę Krainy Wielkich Jezior Mazurskich pozostał na  ulicach miasta. Dla ciężkiego ruchu tranzytowego, ten odcinek jest bez  znaczenia, bo ruch ten nie przebiega przez Kętrzyn, a drogą krajową nr 59. 

Źródło zdjęcia: https://info-ketrzyn24.pl/kradzione-nie-tuczy/

W założonym układzie dojazd do kętrzyńskich  zakładów przemysłowych, będzie odbywał się z pominięciem centrum miasta i osiedli mieszkaniowych. Dojazd do zakładów na Zatorzu zapewni powiązanie obwodnicy z ul. Bydgoską,  do zakładów w rejonie Mazowieckiej powiązanie ul. Bałtyckiej z obwodnicą w rejonie Starej Różanki, a dojazd do firm przy Chrobrego - węzeł na przedłużeniu ulicy Sikorskiego na wysokości Marszewa. Miasto dzięki obwodnicy  zyska dodatkową przeprawę (wiadukt) nad linią kolejową i alternatywne połączenie ulicy Bydgoskiej z rejonem Straży Granicznej.

Absolutną korzyścią, dla miasta i dla powiatu, będzie zdjęcie tranzytu z drogi  592 (kierunek Kętrzyn – Giżycko). To oznacza poprawę bezpieczeństwa  mieszkańców, uczestników ruchu lokalnego i uspokojenie samego ruchu w turystycznej  części powiatu. Tych wymiernych korzyści nie można poświęcić dla doraźnego  interesu politycznego, używając przy tym populistycznej  retoryki wykorzystującej pseudo ekonomiczną narrację.

Pan M

PS 

O analizie wyprowadzenia ruchu tranzytowego z ulic Kętrzyna i obwodnicy  pisałem wcześniej  w artykule: Kradzione nie tuczy  

 

KBC

Autor posiada wieloletnie doświadczenie w dziedzinie transportu; w obszarze inżynierii ruchu, w tym w jego analizie i modelowaniu oraz opracowywaniu koncepcji i projektów organizacji ruchu.