Napisz do nas.
info@bezcenzury.ketrzyn.pl

Media

 

 

 

 

 

 

Wniosek do Rady Miejskiej w Kętrzynie o podjęcie stanowiska w sprawie nieuzasadnionych i nieudokumentowanych roszczeń prywatnych osób prowadzących przedszkola niepubliczne

 

Kętrzyn, 2023-03-30

Stanisław Kulas

Mieszkaniec Kętrzyna

 

Rada Miejska w Kętrzynie

W obronie finansów Miasta Kętrzyn, czyli pieniędzy wszystkich mieszkańców naszego miasta wnioskuję o niezwłoczne podjęcie stanowiska Rady Miejskiej o następującej treści:

„Stanowisko Rady Miejskiej w Kętrzynie 

podjęte na LXX Sesji Rady Miejskiej w dniu 30 marca 2023 r.

W związku zaniechaniem, wymaganych postępowaniem sądowym działań przez Burmistrza Miasta Kętrzyn, w sprawie nieuzasadnionych i nieudokumentowanych roszczeń prywatnych osób prowadzących przedszkola niepubliczne,

na podstawie Statutu Miasta Kętrzyn Rada Miejska stwierdza, że Burmistrz Miasta Kętrzyn nie złożył w wymaganym prawem terminie, skargi kasacyjnej od niekorzystnego dla Gminy Miejskiej Kętrzyn wyroku Sądu Apelacyjnego w Białymstoku.

Z tego powodu Miasto Kętrzyn zobowiązane zostało do zapłaty dla prywatnej osoby prowadzącej niepubliczne przedszkole kwoty 4 162 050 zł.

Sąd Najwyższy w dniu 8 grudnia 2022 roku, wydał wyrok o sygn. akt II CSKP 668/22, w uzasadnieniu którego uznał, że:

”Niewypłacenie przez podmiot publicznoprawny odpowiedniej kwoty dotacji stanowi jedynie źródło szkody (zdarzenie szkodzące), a zatem poszkodowany – to jest podmiot uprawniony do dotacji – nadal, na ogólnych zasadach, musi podnieść i wykazać, że poniósł szkodę w określonej wysokości.”

W związku tym wyrokiem Rada Miejska w Kętrzynie  zobowiązuje Burmistrza  Miasta  do  niezwłocznego  wystąpienia do Ministra Sprawiedliwości - Prokuratora Generalnego z wnioskiem o wniesienie skargi kasacyjnej w powyższej sprawie.”

Wnioskuję ponadto o przeprowadzenie kontroli w celu wyjaśnienia, dlaczego Burmistrz Miasta zaniechał złożenia skargi kasacyjnej w sprawie nieuzasadnionych i nieudokumentowanych roszczeń prywatnych osób prowadzących przedszkola niepubliczne.

Stanisław Kulas

 

 

 

 

Chaos i kompromitacja zamiast porządku!
Wielokrotnie pisałem o rażącej niekompetencji oraz o fatalnych decyzjach osób odpowiedzialnych za szeroko rozumiany transport w Kętrzynie. Napisać jednak niekompetencja i błędy w odniesieniu do projektu nowych przepisów porządkowych komunikacji miejskiej przedłożonego przez burmistrza Niedziółkę pod głosowanie Rady Miasta w dniu 23 lutego, to tyle, co nic nie napisać. Burmistrz Niedziółka merytoryczne pytania nazywa głupotami. Nie ma więc chyba nawet w słowniku, epitetu na tyle dosadnego, by mógł oddać właściwy obraz kolejnego kętrzyńskiego bubla.
 
Już sam tytuł dokumentu PRZEPISY PORZĄDKOWE OBOWIĄZUJĄCE W PUBLICZNYM TRANSPORCIE ZBIOROWYM ORGANIZOWANYM PRZEZ GMINĘ MIEJSKĄ KĘTRZYN budzi pewien zgrzyt, zawierając element urzędniczej nowomowy. Oczywiście istnieje pojęcie gminy miejskiej, ale w oficjalnym nazewnictwie mowa powinna być o mieście. To co stworzono, to karykatura narażająca wizerunek miasta i transportu publicznego na śmieszność już na starcie. W myśl takiej logiki Urząd Miasta powinien zmienić nazwę na Urząd Gminy Miejskiej. Czy teraz burmistrz miasta i radni wyczuwają tę subtelność? W Instrukcji Kancelaryjnej dla organów gmin i związków międzygminnych już wiele lat temu Rząd zasugerował, aby w odniesieniu do gmin wiejskich używać wyrażenia „urząd gminy”, w gminach miejsko-wiejskich „urząd miejski w ..." (plus nazwa miejscowości), zaś w gminach miejskich „urząd miasta”. Dotyczy to także jednostek i struktur podległych - a więc komunikacja miejska, a nie gminy miejskiej. Czy tytuł dokumentu nie mógłby brzmieć:
 
•Regulamin Przewozu Osób i Rzeczy Środkami Publicznego Transportu Zbiorowego w Kętrzynie, albo
•Przepisy porządkowe dla pasażerów korzystających z komunikacji miejskiej w Kętrzynie, albo
• Regulamin przewozu osób, bagażu i zwierząt w publicznym transporcie zbiorowym Miasta Kętrzyn.
 
Dalej jest już tylko gorzej. Już w rozdziale pierwszym zawierającym przepisy ogólne
§ 1 brzmi:
1. Przepisy porządkowe obowiązujące w lokalnym transporcie zbiorowym organizowanym przez Gminę Miejską Kętrzyn, zwane dalej "Przepisami", mają na celu:
1) zapewnienie porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego w lokalnym transporcie zbiorowym;
2) ochronę zdrowia, życia i mienia osób korzystających z lokalnego transportu zbiorowego...
 
Czy osoby tworzące niniejszy regulamin oraz radni głosujący za jego przyjęciem rozumieją znaczenie użytych pojęć - choćby ochrona zdrowia?
Cytując za Encyklopedią PWN ochrona zdrowia, to: "polityka społeczna i wszelka działalność, której celem jest zapobieganie chorobom i ich leczenie, utrzymanie rozwoju psychicznego, fizycznego i społecznego człowieka, przedłużanie życia, zapewnienie zdrowego rozwoju następnym pokoleniom."
 
Czy w świetle propozycji przepisów porządkowych przedstawionych przez burmistrza Niedziółkę, powyższe obowiązki wypełniać będzie komunikacja miejska?
 
W podpunkcie 2 przewoźnik definiowany jest, jako podmiot wykonujący na zlecenie Gminy Miejskiej Kętrzyn usługi przewozowe w komunikacji miejskiej i wymienia się Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej „KOMUNALNIK” Sp. z o.o. w Kętrzynie. Oznacza to tyle, że każda zmiana przewoźnika - choćby doraźna w sytuacji awaryjnej lub podwykonawstwo, będą niemożliwe.
 
Rozdział II
Przewóz osób
§ 4 zawiera zapisy stojące w sprzeczności z przyjętym sposobem obsługi większości linii.
Zapis w punkcie trzecim brzmi:
"Pasażerowie obowiązani są opuścić pojazd przystanku obowiązującym jako ostatni na danej trasie:
1) gdy jest to wyznaczony przystanek dla wysiadających,
2) gdy pojazd zakończył obsługę danej trasy,
3) gdy zachodzi konieczność dokonania czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy,
4) na polecenie obsługi pojazdu lub nadzoru ruchu."
 
Czy na pętli Rataja oraz przystanku przy Królowej Jadwigi wszyscy pasażerowie mają opuścić autobus tylko po to, by za chwilę do niego wejść? Czy to sposób na wykazanie wzrostu liczby pasażerów jaki miały spowodować autobusy elektryczne i pożal się Boże reforma komunikacji?
 
Zapis w punkcie 4 : "Po zakończeniu czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy kierujący pojazdem obowiązany jest niezwłocznie podjechać pojazdem do przystanku dla wsiadających (w przypadku gdy przystanek końcowy nie jest jednocześnie przystankiem początkowym)" praktycznie wyklucza nawet możliwość skorzystania z toalety przez kierowcę (sic!).
 
W punkcie 5. tego samego paragrafu zapisano: "Po zakończeniu czynności związanych ze zmianą kierunku jazdy na przystankach, które stanowią jednocześnie przystanek końcowy i początkowy kierujący pojazdem obowiązany jest niezwłocznie umożliwić osobom oczekującym zajęcie miejsca w pojeździe. Wyjątek stanowi rozkładowa przerwa na posiłek." Zapis w cytowanym brzmieniu nie tworzy jednolitego standardu obsługi i może być powodem skarg ze strony pasażerów odbierających wymieniony wyjątek, jako przejaw lekceważenia pasażerów przez kierowców.
 
W dalszej części (kompromitujący miasto oraz radnych głosujących "za") projekt regulaminu osiąga poziom absurdu rodem z "Latającego cyrku Monty Pythona".
 
§ 9 stanowi:"Osoby zagrażające bezpieczeństwu lub porządkowi mogą być usunięte z pojazdu lub przystanku, bądź niedopuszczone do skorzystania z przewozu." Czyli mogą, ale nie muszą? No i z drugiej strony: na jakiej podstawie będzie prowadzona weryfikacja? Będzie to decyzja uznaniowa? Czy też może jakaś firma doradcza wyszkoli kierowców, po czym poznać, kto jest podejrzany - a przypominam, że podejrzany jest zawsze czerwony kapelusz... Proszę mi wybaczyć ten sarkazm, ale tak sformułowany zapis zasługuje tylko na wyśmianie. Po pierwsze zapis powinien brzmieć: pasażerowie naruszający postanowienia regulaminu nie będą dopuszczani do przewozu lub nie będą mogli kontynuować rozpoczętej podróży (ocena niezgodności zachowania w stosunku do uregulowań zawartych w przepisach jest możliwa w przeciwieństwie do abstrakcyjnej oceny czy ktoś może zagrażać bezpieczeństwu, czy nie). Po drugie: przystanek jest na ulicy i zapisy dotyczące przewozu autobusem tam nie obowiązują.
 
§ 11 mówi:
"1. W pojazdach lokalnego transportu zbiorowego oraz na przystankach zabrania się:
1) otwierania drzwi pojazdu podczas jazdy lub podczas zatrzymania poza przystankiem,
2) używania w nieuzasadnionych przypadkach urządzeń alarmowych, hamulca bezpieczeństwa, awaryjnego otwierania drzwi, wyjść awaryjnych, środków ochrony przeciwpożarowej oraz innych urządzeń technicznych..."
 
Czy autor, autorzy, lub p. Agnieszka Jakubowska z Kancelarii Radców Prawnych VIA FIDES sprawdzająca stronę merytoryczną tego wiekopomnego dzieła, potrafią wskazać gdzie w autobusie czy jakimkolwiek innym pojeździe samochodowym znajduje się hamulec bezpieczeństwa, lub jak będąc na przystanku można byłoby otwierać drzwi pojazdu podczas jazdy lub podczas zatrzymania poza przystankiem? Takich "kwiatków" w regulaminie nowej komunikacji przedłożonym przez burmistrza Niedziółkę i przegłosowanym niemal przez aklamację Rady Gminy Miejskiej... o przepraszam, zasugerowałem się... oczywiście Rady Miasta, jest znacznie więcej - co predestynuje uchwalony dokument jedynie do roli makulatury. Państwo radni zaś, może powinni natomiast wybrać się na kurs nauki czytania ze zrozumieniem - no chyba, że lekceważąc Mieszkańców nie czytali tego, co głosowali, lub z pełną premedytacją chcieli się skompromitować?
W zasadzie unikam chwalenia kogokolwiek za coś, co należy do jego statutowych obowiązków, ale w sytuacji gdzie normą jest już nie tylko działanie wbrew interesowi miasta i sabotowanie mobilności Kętrzyna, ale też przepychanie kompromitujących absurdów, nie można pominąć postawy zasługującej na uznanie - zwłaszcza przy tej presji i galopie legislacyjnym pchającym miasto ku katastrofie. W tym miejscu pragnę więc podziękować Panu Radnemu Władysławowi Zareckiemu, który nie po raz pierwszy głosował przeciwko szkodliwym zmianom w kętrzyńskiej komunikacji miejskiej. Co warto podkreślić, w głosowaniu nad nowymi przepisami porządkowymi (czy raczej antyporządkowymi) był JEDYNYM Radnym spośród głosujących, który zagłosował przeciw. Brawo Panie Radny!
Pan M.
 
 
 
 
 

Mieszkaniec pyta,

burmistrz wychodzi z sesji?

Kętrzyn, 2023-02-23

Stanisław Kulas
Mieszkaniec Kętrzyna

Burmistrz Miasta Kętrzyn
oraz
Rada Miejska w Kętrzynie

Na podstawie ustawy o dostępie do informacji publicznej, w związku z wdrożeniem nowego układu komunikacyjnego i rozkładu jazdy, proszę o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

1) Kto opracował nowy układ komunikacyjny i rozkłady jazdy?

2) Ile wynoszą łączne koszty zatrudnienia podmiotu(-ów) zewnętrznego(-ych) przez urząd miasta?

3) Kiedy był ogłoszony przetarg lub zapytanie publiczne na opracowanie układu komunikacyjnego i rozkładu jazdy?

4) Na podstawie jakich kryteriów wybrano wykonawcę do tych zadań?

5) Jakie kwalifikacje posiadał wykonawca wybrany do opracowania nowego układu komunikacyjnego i rozkładu jazdy.

6) Czy władze miasta przewidują wycofanie się z błędnych zmian i odzyskanie poniesionych kosztów?

Stanisław Kulas

 

KBC

Pytania zostały odczytane podczas 69 Sesji Rady Miejskiej przez Przewodniczącego Rady a Stanisław Kulas zadał następne dwa pytania:

- Jakie koszty poniósł Urząd Miasta oraz Spółka Komunalnik z tytułu wykonywania komunikacji autobusowej - przewozu pasażerów w miesiącu styczniu 2023 roku oraz 2022 roku?

- Jaka była wysokość wkładu własnego do zakupu 4 autobusów elektrycznych?

Co odpowiedział burmistrz?

Niedziółka nic nie odpowiedział. 

Wyszedł z Sesji przed pytaniami mieszkańca.

Nie usprawiedliwił się przed radnymi.

Do końca sesji na salę sesyjną już nie wrócił.

 

 

 

 

 

Oświadczenie radnego Tomasza Komorowskiego

Tomasz Komorowski, radny Rady Miejskiej w Kętrzynie wygłosił oświadczenie podczas 69 sesji w dniu 23 lutego 2023 r.
Już od dłuższego czasu zastępca burmistrza miasta Pan Maciej Wróbel w stosunku do mojej osoby zachowuje się w sposób nieprzystający do pełnionej funkcji. Pracownika urzędu, jakim jest Pan Maciej Wróbel obowiązuje przestrzeganie zasad etyki urzędnika. Brak przestrzegania tych zasad zastępca burmistrza Pan Maciej Wróbel pokazał ostatnio na posiedzeniu Komisji Edukacji, Kultury, Zdrowia i Spraw Socjalnych Rady Miejskiej w Kętrzynie, w dniu 20 lutego 2023 r.

Oświadczam, że nie będę tolerował zachowań zastępcy burmistrza miasta Pana Macieja Wróbla polegających na imputowaniu nieprawdziwych informacji wobec mojej osoby, jakobym zabrał środki pieniężne przeznaczone dla Kętrzyńskiego Centrum Kultury, dlatego też proszę o zaprzestanie takich zachowań. Jestem dociekliwym radnym i mając wątpliwości zadaję pytania, ponieważ staram się dbać o racjonalne gospodarowanie mieniem komunalnym oraz o przestrzeganie celowości i gospodarności w wydatkowaniu środków publicznych. 

 

 

 

 

 

 

Dlaczego burmistrz i zastępca wprowadzają radnych i mieszkańców w błąd, pisząc o roszczeniach przedszkoli niepublicznych?

Przecież z roszczeniami wystąpiły osoby fizyczne! 

Przedszkola niepubliczne nie mają osobowości prawnej i nie wystąpiły z roszczeniami. Osobowość prawną miały organy prowadzące przedszkola niepubliczne, czyli w tym przypadku osoby fizyczne.

Proszę zapoznać się z poniższymi interpretacjami prawnymi:  

Skutki podatkowe związane z prowadzeniem przedszkola niepublicznego. [LINK]

Opodatkowanie środków pieniężnych otrzymanych z tytułu zaniżenia dotacji oświatowej w związku z prowadzeniem niepublicznego przedszkola. [LINK]

PS

Jak pan burmistrz nadzoruje sprawy sądowe skoro myli przedszkole niepubliczne z osobami prowadzącymi?

 

 

Spis treści