Napisz do nas.
info@bezcenzury.ketrzyn.pl

Media

 

 

 

 

 

 

Wieczyste,   podatki

za spółdzielcze garaże

Stowarzyszenie Mieszkańców "Mieszkam - Płacę - Wymagam" pomaga mieszkańcom i reprezentuje ich interesy.

W ramach interwencji włascicieli spółdzielczych garaży, sprawdziło:

Czy Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej "Pionier" w Kętrzynie prawidłowo naliczał opłaty za spółdzielcze garaże? 

Na stronie internetowej StowarzyszenieMieszkancowMPW

przedstawiono tabelę opłat za garaże przy ulicy Królowej Bony, z tytułu podatków od nieruchomości i użytkowania wieczystego, zawierającą:

 - Opłaty roczne za garaże naliczane przez Urząd Miasta w Kętrzynie.

 - Naliczane i pobierane przez Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej "Pionier".

 - Nadpłaty za garaże naliczane i pobierane przez Zarząd Spółdzielni.

Krzysztof Głusiec - Prezes Stowarzyszenia Mieszkańców MPW

Czy Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej pobierał zawyżone opłaty za garaże, w wysokości ~ 180 % podatków naliczanych przez Urząd Miasta?

Czy Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej zwróci właścielom garaży niesłuszne pobrane pieniądze?

Stanisław Kulas - Wiceprezes Stowarzyszenia Mieszkańców MPW

 

 

 

 

Od kiedy istnieje

fundusz remontowy garaży?

Ta nie-sprawiedliwa opłata?

Drastyczne podwyżki za garaże wprowadził zarząd i rada nadzorcza Spółdzielni Mieszkaniowej „Pionier” w Kętrzynie. Członkowie spółdzielni – mający własnościowe prawa do garażu - cały czas pytają: dlaczego płacimy tak duże opłaty?

 

Spółdzielcy, w obronie swoich pieniędzy, od wielu lat występują pisemnie do zarządu o merytoryczne uzasadnienie podwyżek tych opłat.

Zarząd mija się z prawdą pisząc:

Fundusz remontowy garaży został utworzony w 2018 roku, by nie obciążać kosztami remontów stawki eksploatacyjnej i umożliwić nieruchomościom garażowym stopniowe gromadzenie środków na remonty

Jak wyglądała historia istnienia niesprawiedliwych obciążeń o nazwach: „odpis na remonty”, „odpis remontowy garaży”, „fundusz remontowy”?

Pismo z dnia: 23/12/2003r. „W związku z koniecznością prowadzenia odrębnej ewidencji opłat za garaże od dnia 1.01.2004 r. Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej "Pionier" w Kętrzynie uprzejmie informuje Panią/a, że opłaty eksploatacyjne za garaż należy dokonywać w nowych książeczkach opłat. Wzrost opłat wynika z dwóch elementów: Pierwszy, to wzrost o 0,12 zł/m2 wynikający z decyzji zewnętrznych idotyczy opłat za wieczyste użytkowanie i podatek od nieruchomości. Drugi, to wzrost odpisu na remonty o 0,28 zł/m2, który zostanie przeznaczony na naprawę bieżącą dachów i asfaltowanie nawierzchni betonowej pomiędzy boksami garażowymi.”

Pismo z dnia: 11/01/2006 r. „Otóż istnieją w świetle obowiązujących przepisów dwie możliwości: pierwsza, to przeniesienie przez Zarząd Spółdzielni na rzecz właścicieli prawa do garażu zprawem wieczystego użytkowania gruntów. Taka sytuacja jest dla właścicieli w dalszym ciągu połowicznie korzystna, gdyż z jednej strony zmniejszy się nieznacznie opłata za garaż a jej właściciel ponosić musi opłaty takie jak: podatek od nieruchomości, ubezpieczenie, amortyzację, fundusz remontowy

Pismo z dnia: 23/01/2006r. „Odpisy zaś na fundusz remontowy dawały ogólną kwotę 48 448 złotych, co nie starczało nawet na pokrycia dachów czy inne prace remontowe (ponad 400 garaży). Obecnie kwota przeznaczona na remonty garaży będzie wynosiła 58 472 zł i zostanie przeznaczona na: utwardzenie nawierzchni pomiędzy garażami (przy bazie ZBR), modernizacja wyjazdów przy ul. Piastowskiej, krycie połaci dachowych Vi IV boksu, wymiana obróbki blacharską na 8 garażach”

Pismo z dnia: 02/04/2007 r. „Według naszej wstępnej wyceny koszt takiej drogi na dzień dzisiejszy waha się w granicach 20 tys. zł i może być częściowo sfinansowany z odpisu remontowego garaży, który w skali roku wynosi ok. 5 tys. zł.”

Pismo z dnia: 29/10/2008r. „Reasumując powyższe Zarząd Spółdzielni w dalszym ciągu podtrzymuje stanowisko mówiące o wyodrębnieniu poszczególnych boksów garażowych z jednoczesnym przejęciem użytkowania wieczystego gruntu, na którym zlokalizowane są garaże oraz zakupem udziału w planowanej drodze bądź też ooczekiwaniu na wykonanie drogi ze środków pochodzących z funduszu remontowego garaży.”

Załącznik nr 1 do pisma z dnia: 12/12/2008 r. „(zainteresowani na zebraniu pytali o fundusz remontowy garaży i możliwość jego wykorzystania na drogę, służebność drogi dojazdowej do garaży. Prezes Zarządu: droga musi zostać wykonana, członkowie płacą fundusz remontowy od kilku lat, w związku z czym nie poniosą strat, dojazd musi zostać zabezpieczony, zarząd będzie proponował do planu remontowego na 2008 r. wykonanie drogi, po wcześniejszym wydzieleniu działki od szczytu Królowej Bony 2).”

Pismo z dnia: 29/11/2010 r. „Obowiązująca od 1 marca 2011 r. opłata za: eksploatację garażu dla członka Spółdzielni ulega zmianie z kwoty 2,65 zł za 1m2 netto na 2,85 zł za 1m2 netto miesięcznie; Powyższa zmiana obejmuje wzrost stawki funduszu na remonty garaży.

Pismo z dnia: 2011/02/22 r. „Na stawkę eksploatacyjną garaży składają się następujące pozycje kosztowe: podatek od nieruchomości i opłata za wieczyste użytkowanie-0,83 zł/m2, koszty utrzymania czystości-0,06 zł/m2, koszty konserwacji i materiałów-0,07 zł/m2, koszty ubezpieczenia nieruchomości garażowych-0,06zł/m2, koszty obsługi eksploatacyjnej i technicznej-0,13 zł/m2, koszty ogólne Spółdzielni-0,44zł/m2, koszty utrzymania mienia Spółdzielni-0,06 zł/m2, na fundusz remontowy 1,20 zł/m2. Razem stawka netto wynosi 2,85 zł/m2. Eksploatacja garaży jest opodatkowana podatkiem od towarów i usług (VAT), a stawka wynosi 23%, co stanowi kwotę 0,66 zł/m2, wobec powyższego stawka brutto stanowi 3,51 zł/m2. Fundusz remontowy dotyczący garaży wynika głównie z potrzeby wykonania dojazdu do garaży przy ul. Kr. Bony 2 i 4 i tym samym stworzenie warunków do ich wyodrębnienia w pełną własność.”

Pismo z dnia: 01/03/2011 r. „Zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej Lokatorsko-Własnościowej "PIONIER" w Kętrzynie uprzejmie informuje, że ulega zmianie opłata z tytułu wzrostu stawki funduszu na remonty garaży.”

Pismo z dnia: 28/12/2011 r. „Obowiązująca od 1 kwietnia 2012 r. opłata za eksploatację garażu dla członka Spółdzielni ulega zmianie z kwoty 2,85 zł za 1 m2 netto na 3,05 zł za 1 m2 netto miesięcznie. Powyższa zmiana obejmuje wzrost podatku od nieruchomości, kosztów konserwacji, obsługi technicznej i eksploatacyjnej oraz funduszu na remonty.”

Cytowane wyżej dokumenty potwierdzają

mijanie się zarządu z prawdą ,

w swoich pismach do spółdzielców.

Krzysztof Głusiec - Stowarzyszenie Mieszkańców MPW

Cdn.

 

KBC
Członkowie Spółdzielni Mieszkaniowej pytają:

 

 

 

 

 

Domofony w garażach?

Gdzie  zginął  cement?

W październiku 2008 roku zarząd spółdzielni ujawnił, że właściciele spółdzielczego własnościowego prawa do garaży byli gwarantami pożyczek. Na jaki cel? Nie wiadomo. Ujawniono pismo do banku PKO o możliwość wykreślenia obciążenia hipotecznego z księgi wieczystej prowadzonej dla garaży.

W listopadzie 2013 roku dopadła nas następna

„spółdzielcza rzeczywistość”.

Zarząd poinformował o długu wiszącym na garażach:

„… takie propozycje z naszej strony, wychodzą naprzeciw realizacji Państwa wniosku, gdyż niedobór funduszu remontowego aktualnie wynosi kwotę 22 500 zł do spłaty w latach 2014-2016.”

Z powodu zaniedbań Prezesa Spółdzielni Mieszkaniowej na nadzorem inwestorskim budowy garaży pękają ściany szczytowe obu segmentów garaży. Czy ławy fundamentowe są odpowiednio wykonane dla podmokłego gruntu? Czy może:

„gdzieś zginął cement”?

Ściany pękają, lecz prezes tego „nie widzi”. On uważa że, o czym się nie napisze, tego nie ma.

 

Czy w naszych garażach są domofony?

Napisał o tym prezes spółdzielni w uzasadnieniu podwyżek opłat za garaż.

 

Sprawdziłem w garażu, u siebie i u sąsiadów. Domofonów w garażach nie ma, ale może prezes będzie je tam montował?

Część właścicieli garaży twierdzi jednak, że to tylko taki primaaprilisowy żart prezesa spółdzielni, ponieważ:

podwyżka obowiązuje od 1 kwietnia!

 

Krzysztof Głusiec - Stowarzyszenie Mieszkańców MPW

Cdn.

 

 

 

Dach z tektury.

Znikająca blacha.

Do listy zaniedbań zarządu Spółdzielni Mieszkaniowej w procesie inwestycyjnym budowy garaży należy dodać dach o konstrukcji drewnianej pokryty „eternitem wykonanym ze sprasowanej tektury”. Dach zaczął przeciekać, a przecież wystarczyło wykonać dach z blachy w porównywalnej cenie.

W październiku 2013 roku napisaliśmy:

„My niżej podpisani (...) właściciele garaży spółdzielczych położonych przy ulicy Królowej Bony wnosimy o dokonanie zmian w rozdysponowaniu środków funduszu remontowego i przeznaczenie środków na dokonanie wymiany pokrycia dachowego z eternitu na podłożu papierowym na pokrycie blachą zabezpieczoną przed korozją. (...) garaże zostały pokryte eternitem na podłożu papierowym, który przecieka w wielu miejscach. Żadne dotychczasowe próby jego naprawy nie skutkują a rozmiary przecieków powiększają się. Za zły stan pokrycia odpowiadają pracownicy spółdzielni nadzorujący przebieg procesu inwestycyjnego i dokonujący wyboru materiałów do pokrycia.”

W listopadzie 2013 roku, podczas spotkania właścicieli spółdzielczego prawa do garażu z Radą Nadzorczą Spółdzielni, zarząd oświadczył:

„Propozycję, jaką przedłożył w trakcie posiedzenia Rady Nadzorczej, prezes Spółdzielni, przyjęliście Państwo bez zastrzeżeń. Przedstawiona propozycja polega na wymianie w 2014 roku pokrycia dachów na Państwa garażach, wykorzystując do tego celu blachę rozbiórkową, w ramach wymiany dociepleń ścian szczytowych budynków Osiedla Sikorskiego.”

Niestety, mimo tych obietnic blacha nie trafiła na dachy garaży. Niespodziewanie „zniknęła”.

Zakupiono nową blachę a nas - właścicieli garaży obciążono kosztami.

Krzysztof Głusiec - Stowarzyszenie Mieszkańców MPW

Cdn.

 

 

 

 

Dlaczego droga

do garażu jest droga?

W lipcu 1997 roku zarząd spółdzielni ogłosił przetarg na nabycie spółdzielczego własnościowego prawa do garażu. Cena wywoławcza: 11 000 zł. Drogo, więc kolejki chętnych nie było. Spółdzielcy odebrali swoje garaże w stanie surowym, z zapisem w protokole odbiorczym: „Garaż wykonany bez posadzek betonowych oraz tynków wewnętrznych.”

W 2004 roku zaczęła się gehenna z wyodrębnianiem garażów w odrębną własność, z udziałem w gruncie. Okazało się wtedy, że zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej Pionier nie zlecił wykonania dojazdu do garaży z drogi miejskiej.

W kwietniu 2007 roku zarząd Spółdzielni Mieszkaniowej zaproponował spółdzielcom posiadającym własnościowe prawo do garaży pokrycie kosztów drogi dojazdowej i napisał:

„Według naszej wstępnej wyceny koszt takiej drogi na dzień dzisiejszy waha się w granicach 20 tys. zł i może być częściowo sfinansowany z odpisu remontowego garaży, który w skali roku wynosi ok. 5 tys. zł.”

Podczas spotkania Grupy Członkowskiej nr 7 Osiedla Piastowskiego a władzami Spółdzielni Mieszkaniowej zadaliśmy pytania o fundusz remontowy garaży i możliwość jego wykorzystania na budowę drogi. Prezes Spółdzielni odpowiedział:

„Droga musi zostać wykonana. Członkowie spółdzielni płacą fundusz remontowy od kilku lat, w związku z tym nie poniosą strat. Dojazd musi zostać zabezpieczony. Zarząd Spółdzielni będzie proponował do planu remontowego na 2008 rok wykonanie drogi dojazdowej, po wcześniejszym wydzieleniu działki.” 

W styczniu 2008r. po czterech latach od pierwszych wniosków o wyodrębnienie garaży zaproponowano nam:

„… możliwość wykonania obecnie drogi dojazdowej wzdłuż granicy działki przy ul. Królowej Bony przy poniesieniu pełnych kosztów związanych z realizacją tej inwestycji przez właścicieli garaży…”

We wrześniu 2008 roku zaproponowano następne rozwiązanie:

„Wstępnie szacujemy, że całkowite koszty związane z wyodrębnieniem lokalu użytkowego - garażu oraz wybudowaniem drogi i nabyciem jej udziału przez osoby posiadające spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu użytkowego - garażu wynosić będą około 3 500 zł na jeden boks garażowy, nie wliczając opłaty notarialnej.”

Krzysztof Głusiec - Stowarzyszenie Mieszkańców MPW

Cdn.

 

 

 

 

Spis treści